نمایشگاه دائمی اقتصاد مقاومتی

نمایشگاه دائمی اقتصاد مقاومتی

نمایشگاه دائمی اقتصاد مقاومتی

نمایشگاه دائمی اقتصاد مقاومتی

نمایشگاه دائمی اقتصاد مقاومتی

این نمایشگاه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و با همت بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) ایجاد شده است.
_____________________________
آدرس:
مشهد، وکیل آباد 70 ، بلوار شهید برونسی
بعد از مجتمع شهید رفیعی
نمایشگاه دائمی اقتصاد مقاومتی

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

گزارشی از نمایشگاه اقتصادمقاومتی در مشهد

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۴۱ ق.ظ

مقصد نمایشگاه محصولات اقتصاد مقاومتی است. جایی که چند جوان بسیجی، با حمایت سپاه امام رضا(ع) غرفه‌هایی از محصولات ایرانی و سنتی برپا کرده‌اند تا مگر قدمی چند در راه آرمان اقتصاد مقاومتی بردارند. از همان ابتدای بلوار شهید برونسی با دقت به سمت راست نگاه می‌کنم تا نمایشگاه را پیدا کنم. سرانجام، پرچم نمایشگاه اقتصاد مقاومتی دیده می‌شود. فضای نمایشگاه به وسعت نام نمایشگاه است و  غرفه‌های متعددی که  از همان دور مشهود است. غرفه احسان، غرفه مواد غذایی، کیف و کفش، صنایع دستی، ساعت، مصالح ساختمانی و چند غرفه ی دیگر.

درد سلامت مردم، ما را به اینجا کشانده است

در بدو ورود به نمایشگاه، فردی را دیدم که خود را مدیر غرفه‌ی احسان معرفی کرد. حسن قائنی پورِ بیست و چند ساله، کارشناسی فیزیک دارد اما به گفته‌ی خودش، درد سلامت مردم او را به اینجا کشانده است. از سردیِ هوا، حرف را کوتاه کرد و دونفری به سمت غرفه‌ی احسان رفتیم.

قائنی می گوید: احسان، مخفف «احیای سنت‌های اسلام ناب» است.

وقتی وارد غرفه شدم، از چیدمان آن به وجد آمدم. جایی پر از محصولات سنتی، با یک چینش خوب و جالب. سمت راست غرفه نیز چند خانه‌ی کاه گلیِ کوچک قرار دارد. خانه‌ی نمک، خانه‌ی رایحه، حمام، اتاق و سالن پذیرایی سنتی و مطبخ، سازه‌هایی بودند که با ذوق خاصی ساخته شده‌اند. قائنی می‌گوید: هدف از احداث این خانه‌های سنتی، تطبیق آن‌ها با نیازهای روز جامعه است.

شفای هفتاد درد

وقتی از او خواستم تا در مورد این خانه‌ها توضیحاتی بدهد مرا به داخل خانه‌ی نمک راهنمایی کرد. خانه ای گنبدی شکل که با سنگ نمک تزئین شده است و دور تا دور آن، نوشته‌هایی در مورد فواید نمک قرار دارد.

قائنی اظهار می کند: آلمانی‌ها سنگ نمک را از سمنانِ ما می‌برند و با ساخت این خانه‌ها، به درمان بیماران آسمی و برونشیتی می‌پردازند.

او ادامه می‌دهد: ما متاسفانه از این داشته‌هایمان استفاده نمی‌کنیم و این در حالی است که غربی‌ها به سبک‌های سنتی ما روی آورده‌اند.

مسئول غرفه احسان عنوان می‌کند: به بیان مولا علی ‌(ع) نمک شفای هفتاد بیماری است اما امروزه، نمکی طبیعی که سرشار از منگنز، آهن و ید است را از مردم ما گرفتند و جای آن تفاله ای به نام سدیم کلرید را تحمیل ملت می‌کنند.

جایی برای آرامش

سری هم به خانه‌ی همسایه‌ی نمک می‌زنیم. خانه‌ی رایحه که کاه گل‌هایش بوی عطر خوشایندی می‌دهند.

قائنی توضیح می‌دهد: اهمیت رایحه و عطر به حدی است که هزینه‌ی عطر پیامبر (ص) از خرج غذای ایشان بیشتر بوده است. با استفاده از رایحه می‌توان بسیاری از مشکلات عصبی را بدون استفاده از داروهای شیمیایی درمان کرد. با احداث این اتاقک کوچک در هتل‌ها و مکان‌های گردشگری، علاوه بر ایجاد جاذبه برای عموم مردم، می‌توان تنش‌های عصبیِ آن‌ها را نیز کاهش داد.

به اندازه‌ی مردم هند دارو مصرف می‌کنیم

وقت زیادی ندارد برای همین زیاد پاپیچش نمی‌شوم و از او می‌خواهم تا مستقیم به مطبخ برویم. آشپزخانه ای سنتی و زیبا با همه‌ی امکاناتی که در قدیم وجود داشته است. خود حسن که علاقه‌ی زیادی به این قسمت دارد، می‌گوید: بحث اصلی خانه‌ی احسان و تخصص اصلیِ ما، بحث تغذیه است برای همین مطبخ اهمیت زیادی برای ما دارد.

 

وی ظرف‌هایی را به ما نشان می‌دهد و عنوان می‌کند: ما در اینجا غذاها را به دو نوع سیاه و سفید تقسیم بندی کرده‌ایم. غذاهای سیاه، بیشتر غذاهایی امروزی هستند که عوارض زیادی دارند و غذاهای سفید نیز، غذاهای سنتی ما هستند که از درجه سلامت خیلی بالایی برخوردارند.

قائنی ادامه می‌دهد: به دلیل عوارض ناشی از تغذیه ناسالم، در حال حاضر مصرف داروی کشور ما با کشور هند برابر است. همچنین تعداد عمل قلب باز در کشور ما با کشور چین برابری می‌کند و ۷۰ درصد زنان ایرانی نیز از کمبود آهن رنج می‌برند. این‌ها همه نشان دهنده‌ی مدل بد تغذیه‌ی ماست.

سیبِ پیچیده‌ی سلامت

مسئول غرفه‌ی احسان سپس به سمت فروشگاه راهنماییم می‌کند و می‌گوید: در این فروشگاه مواد غذایی ارگانیک، بدون مواد نگاه دارنده و افزودنی وجود دارد. همچنین ۸ شعبه در سطح شهر داریم و تا کنون توانسته‌ایم برای ۴۰ نفر اشتغال‌زایی کنیم.

قائنی  با بیان اینکه خیلی از محصولات ما سیب سلامتِ بهداشت ندارند، ادامه می‌دهد: دعوای ما با وزارت بهداشت، یک دعوای بزرگ و پیچیده است. ما می گوییم عرقیات باید در ظروف مسی تهیه شوند تا خاصیت خود را از دست ندهند اما وزارت بهداشت اجازه‌ی استفاده از ظروف مسی را به کسی نمی‌دهد.

وی مقصر این نوع عملکرد وزارت بهداشت را، کتب و منابع غربی می‌داند و می‌گوید: وزارت بهداشتی‌ها با منابعی تغذیه می‌شوند که تماماً غربی است و این در حالی است که خود غربی‌ها در حال حرکت به سمت داشته‌های سنتی ما هستند.

باید علت بیماری رفع و رجوع شود

مدیر غرفه احسان در پایان عنوان می‌کند: دکتر عباس زاده مدیر نمایشگاه اقتصاد مقاومتی که دکترای طب سنتی نیز دارند، به این نتیجه رسیدند که مردم از تغذیه ضربه می‌خورند و ما فقط نمی‌توانیم به تجویز داروی گیاهی اکتفا کنیم و باید علت بیماری رفع و رجوع شود. در حال حاضر مردم، به خصوص آن‌هایی که بیماریشان طولانی شده است، به ما رجوع می‌کنند و با یک برنامه ساده غذایی به نتیجه دلخواه خود می‌رسند.

ما از سود گذشتیم، شما از ضرر بگذرید!

از غرفه‌ی احسان خارج شدم و سری به غرفه‌ی دیگر نمایشگاه زدم. غرفه ای که حالت هایپر مارکت داشت و انواع اقلام ضروری مردم را در خود جای داده بود. مدیر غرفه را پیدا کردم تا از او  درمورد تفاوت این سوپر مارکت با سوپر مارکت های سطح شهر  بپرسم.

یوسفی مسئول غرفه‌ی مواد غذایی، ما را می‌بیند و جلو می‌آید، خوش و بش گرمی می‌کند و در پاسخ سؤال من می‌گوید: دو پس زمینه فکری در راه اندازی این غرفه‌ها وجود داشته است. اول، تغذیه سالم و بعد اقتصاد مقاومتی. جنس‌های اینجا همه تولید داخل‌اند. در بخش تغذیه سالم نیز شعار ما این است که: «ما از سود فروش این اجناس گذشتیم، شما از ضرر آن بگذرید.»

او ادامه می‌دهد: در این فروشگاه چای، دوغ صنعتی، نوشابه و روغن نباتی و دیگر اقلام مضر و صنعتی به فروش نمی‌رسد. همچنین در این مراکز سعی شده تا مردم مصرف گرا بار نیایند و ما فقط جنس‌هایی داریم که واقعاً مورد نیاز مردم است.

یوسفی می‌گوید: یک فرق مهم دیگر این فضا با دیگر فضاها، آرمانی بودن آدم‌های آن است. نیتی که پشت این ساز و کار قرار دارد، باعث شده تا به این فضا رو بیاورم.

از کار و سرمایه ایرانی حمایت می‌کنیم

از غرفه مواد غذایی خارج می شوم و به سمت اتاق مدیریت می روم. عباس زاده، مدیر نمایشگاه اقتصاد مقاومتی، دارای مدرک دکترای طب سنتی از پاکستان و دانش آموخته ی علوم آزمایشگاهی در ایران است. اتاق سنتیِ او، نشان می دهد که فقط اهل حرف زدن نیست. از او می خواهم تا کمی در مورد این نمایشگاه برای ما صحبت کند.

اتاق مدیریت نمایشگاه 

عباس زاده می گوید: بخشی از نمایشگاه اقتصاد مقاومتی دائمی است که شامل نمایشگاه صنایع دستی، مواد غذایی، میوه پوشاک، کفش و مصالح ساختمانی می شود و بخشی دیگر موقت است که تا کنون نمایشگاه های صنایع دستی، جهیزیه ایرانی و کالای اقساطی لوازم خانگی در این مکان برگزار شده است.

او ادامه می دهد:  هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی بخش های مختلف اقتصاد مقاومتی به مردم است. ما در این نمایشگاه از تولیداتی که  کار و سرمایه ایرانی  در آن دخیل باشد حمایت می کنیم.

مدیر نمایشگاه اقتصاد مقاومتی تاکید می کند: ما هر اقدامی که بتوانیم انجام دهیم تا جامعه یک قدم به سمت سلامت و به سمت کالاهایی که سبب پیشگیری از بیماری ها می شود حرکت کند، در واقع به اقتصاد کشور کمک کرده ایم.

حیات جامعه متکی به اجرای فرامین رهبری است

عباس زاده  با بیان اینکه طرح های ما بر گرفته از منویات مقام معظم رهبری است، بیان می کند: ما در زمینه اقصاد مقاومتی کار کوچکی  انجام داده ایم اما چون نظیر آن انجام نشده است از دید دیگران بزرگ دیده می شود.

او در پایان خاطرنشان می کند: من معتقدم که حیات جامعه امروز و تداوم زندگی ما به اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری بستگی دارد و اگر به سمت اجرای فرمایشات ایشان برویم جامعه به سمت برکت پیش می رود و دشمن نمی تواند به بدنه این جامعه ضربه وارد کند.

منبع: مشهدپیام

نظرات  (۱)

ممنون بابت مطالب خوبتون
پاسخ:
سلالم علیکم.
انجام وظیفه است...
یـ مهدی(عج) ـا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی